bedragen x € 1.000 | |||||
Begroting voor | Begroting na | Rekening | % | Verschil | |
Baten | 276.407 | 302.517 | 313.615 | 104% | 11.098 |
Lasten | 46.966 | 64.602 | 70.118 | 109% | -5.516 |
Saldo baten en lasten | 229.442 | 237.915 | 243.497 | 102% | 5.582 |
Onttrekkingen aan reserves (baten) | 220 | 237 | 108% | 17 | |
Toevoegingen aan reserves (lasten) | 5.725 | 9.889 | 10.295 | 104% | -406 |
Saldo verrekening met reserves | -5.725 | -9.668 | -10.057 | 104% | -389 |
Totaal resultaat | 223.717 | 228.246 | 233.439 | 102% | 5.193 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
bedragen x € 1.000 | |||||
Begroting voor wijziging 2019 | Begroting na | Rekening | % | Verschil | |
Baten | |||||
Financiering | 4.471 | 24.971 | 29.543 | 118% | 4.572 |
Lokale heffingen | 39.900 | 39.900 | 41.042 | 103% | 1.143 |
Overheadkosten | 360 | 146 | 1.961 | 1344% | 1.815 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 220 | 287 | 130% | 66 | |
Uitkeringen gemeentefonds | 231.677 | 237.500 | 241.019 | 101% | 3.519 |
Totaal baten | 276.407 | 302.737 | 313.852 | 104% | 11.115 |
Lasten | |||||
Financiering | 7.538 | 24.139 | 27.524 | 114% | -3.385 |
Lokale heffingen | 1.235 | 1.237 | 1.173 | 95% | 64 |
Overheadkosten | 36.728 | 38.363 | 40.278 | 105% | -1.915 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 6.651 | 10.617 | 11.438 | 108% | -821 |
Post onvoorzien | 539 | 134 | 0% | 134 | |
Vennootschapsbelasting | |||||
Totaal lasten | 52.690 | 74.491 | 80.413 | 108% | -5.923 |
Saldo algemene dekkingsmiddelen | 223.717 | 228.246 | 233.439 | 102% | 5.193 |
Financiering
Stelposten, € 1.968.000 voordelig
In de begroting 2019 was een risicobuffer opgenomen voor het opvangen van onzekerheden en ter dekking van de opgaven werden voorzien. Deze risicobuffer ter hoogte van € 1.484.000 valt nu vrij in het resultaat 2019, zoals reeds aangekondigd in prognose van de FinRap. Daarnaast ontstaat er een voordeel op de kapitaallasten van € 274.000. Dit is conform de raming die was opgenomen in de VoRap 2019. Het restantsaldo (€ 1.968.000 - € 1.758.000) van € 210.000 wordt veroorzaakt door een voordeel op de personeelskosten.
Treasury, € 644.000 voordelig
Het financieel saldo treasury bedraagt € 644.000. Het gaat dan met name om het voordeel op dividend Enexis € 175.000 en BNG Bank € 202.000 welke reeds bij de FinRap gemeld zijn. Daarnaast is de inconveniëntenregeling ten onrechte afgeraamd bij de invoering van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren. Ten opzichte van de begroting ontstaat hier een voordeel van €239.000.
Voorziening wethouderspensioenen, -/- € 1.666.000 nadelig
De benodigde hoogte van de voorziening ter dekking van toekomstige pensioenkosten voor wethouders wordt jaarlijks op basis van een externe actuariële berekening bepaald. Van invloed op de hoogte van de voorziening zijn onder andere de rekenrente en wijzigingen in de pensioenwetgeving. Op basis van de recente berekening dient de voorziening pensioenkosten wethouders per 31/12/2019 middels een dotatie naar boven bijgesteld te worden met een bedrag van € 1.709.363. Het betreft voor 2019 een fors financieel nadeel. In de FinRap is een nadeel gemeld van € 745.000 op basis van de tot en met augustus bekende stand van zaken in relatie tot rekenrente. Voornaamste oorzaken van het nadeel zijn:
- Wijziging grondslagen berekening met betrekking tot ontwikkelingen pensioenwetgeving ( onder meer AOW leeftijd en sterftetabellen)
- Effecten historisch lage rekenrente
Lokale heffingen
OZB, € 825.000 voordelig
De prognose OZB inkomsten is door BsGW naar boven bijgesteld over met name 2019 en deels de voorafgaande jaren. Het voordeel bedraagt ruim € 800.000 en is voornamelijk het gevolg van autonome ontwikkelingen (toename woningen/bedrijven). Het structurele effect van ruim € 400.000 is reeds verwerkt in de programmabegroting 2020-2023. Bij de FinRap is een voordeel gemeld van € 700.000.
Toeristenbelasting, € 369.000 voordelig
De prognose toeristenbelasting bedraagt € 370.000 en is gebaseerd op de realisatie van 2018 zoals vermeld bij de FinRap. Het definitieve resultaat over 2019 is in het tweede kwartaal van 2020 bekend. Van het voordeel is een meeropbrengst van € 300.000 als structureel aan te merken, dit is reeds verwerkt in de meerjarenbegroting 2020-2023.
Overheadkosten
Huisvesting, -/- € 95.000 nadelig
De overschrijding op de lasten bedraagt € 200.000 en wordt voornamelijk verklaard door hogere energielasten voor panden ambtelijke huisvesting als gevolg van prijsstijgingen de afgelopen jaren en hoger verbruik, hogere lasten onderhoud ambtelijke panden en hogere huurlasten en facilitaire kosten voor Prinsessesingel 10 (werkplein/UWV). Deels wordt de overschrijding gecompenseerd door hogere doorbelasting kosten ambtelijke gebouwen naar derden en meer huuropbrengsten Prinsessesingel 10 (werkplein/UWV) (totaal € 100.000).
BVO ICTNML € 0
De gemeente Venlo is penvoerder geweest vanaf de oprichting tot aan de realisatie van de BVO ICTNML. Daardoor stonden alle contracten op naam van de gemeente Venlo. Op dit moment zitten we in de transitieperiode en staan lopende contracten nog op naam van de gemeente Venlo. Een van de contracten is Europees aanbesteed en de tenaamstelling van de contracteigenaar kon niet aangepast gedurende de looptijd van het contract. De doorbelasting van de facturen van naar ICT NML vindt elke maand plaats. Zowel de baten als de lasten zijn hierdoor € 1.200.000 hoger dan begroot.
Overige
Het restantsaldo binnen overhead op baten en lasten wordt veroorzaakt door diverse kleine afwijkingen.
Overige algemene dekkingsmiddelen
Generatiepact, -/- € 400.000 nadelig
In de FinRap is besloten het restant van de middelen generatiepact (het niet toegewezen deel vanuit de herbezettingsmiddelen) te storten in de Reserve herbezettingsmiddelen Generatiepact. Verwachting was destijds dat dit een bedrag van € 297.000 zou zijn. Bij het opmaken van de jaarrekening bleek het restant € 358.000 hoger te zijn. Grofweg gaat van het budget generatiepact 2019 exclusief neutrale circuits van de circa € 1.100.000 (incl. neutrale circuits € 1.300.000) nu dus € 700.000 terug naar de reserve. Het verschil tussen begroting en realisatie is erin gelegen dat we ten tijde van de FinRap nog niet konden inschatten wat het totale effect op jaarniveau zou zijn.
Naast bovenstaande dotatie is een bedrag van € 200.000 onttrokken uit de reserve ten behoeve van toezicht handhaving/ BOA's.
Uitkeringen gemeentefonds, € 3.519.000 voordelig
Het resultaat op de uitkeringen uit het gemeentefonds bedraagt € 3.519.000 voordelig.
Bij de FinRap 2019 werd een voordeel van € 3.416.000 geprognosticeerd, met name veroorzaakt door accres, incidentele middelen Jeugdzorg, ontwikkelingen uitkeringsbasis, compensatie kosten ambulantisering in de ggz beschermd wonen en vrijval vanuit het BTW-compensatiefonds veroorzaakt.
De uitkeringen uit het gemeentefonds komen bij jaarrekening 2019 € 100.000 voordeliger uit ten opzichte van de FinRap door een verwachte stijging van het aantal medicijngebruikers.
Raadsvergadering | Besluit | Omschrijving | Programma | Bedrag |
---|---|---|---|---|
11-12-2019 | RB 2019-063 | Ontvlechting samenwerking bedrijfsvoering (VVH) | 2 / AM | € 180.654 |
(509 Finrap 2019) | ||||
11-12-2019 | RB 2019-063 | Vergoeding kosten asbestsanering pand RvA | 4 | € 223.445 |
(541 Finrap 2019) | ||||
Totaal | € 404.099 |
bedragen x € 1.000
Naam reserve | Begroting 2019 na wijz. | Rekening 2019 | Verschil | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onttrekking | Toevoeging | Resultaat | Onttrekking | Toevoeging | Resultaat | Onttrekking | Toevoeging | Resultaat | |||
Algemene Grondreserve | 43 | 43 | 43 | 43 | |||||||
Algemene Reserve | 9.591 | -9.591 | 9.639 | -9.639 | -48 | -48 | |||||
Res. Herbezettingsmid.Gen.pact | 220 | 297 | -77 | 194 | 655 | -461 | -26 | -358 | -384 | ||
Algemene middelen | 220 | 9.889 | -9.668 | 237 | 10.295 | -10.057 | 17 | -406 | -389 |