Het weerstandsvermogen is het vermogen van de gemeente om financiële tegenvallers op te kunnen vangen.
De ratio weerstandscapaciteit is een hulpmiddel om het weerstandsvermogen te kunnen meten en bestaat uit de relatie tussen het risicoprofiel (de benodigde weerstandscapaciteit) en de beschikbare middelen om eventuele tegenvallers op te vangen (beschikbare weerstandscapaciteit).
Bij de berekening van de ratio weerstandscapaciteit gelden de volgende beleidsuitgangspunten:
- De gemeenteraad heeft de risicobereidheid als volgt geformuleerd: "De gemeente Venlo moet geen risicomijdende gemeente zijn. Risico's dienen inzichtelijk gemaakt en genomen te worden. Dit houdt in, het voeren van een risicomanagement waarbij ook naar de dekking wordt gekeken en waarin alle soorten risico's worden weergegeven."
- De mimale omvang van de algemene reserve is vastgesteld op € 9.000.000.
- De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit:
- de algemene reserve
- de post onvoorzien
- de algemene grondreserve
- Conform de aanbeveling van de Provincie Limburg in het financieel verdiepingsonderzoek 2019, zijn de overige bestemmingsreserves niet meegenomen bij de bepaling van het weerstandsvermogen en de berekening van de ratio weerstandscapaciteit.
- Gestreefd wordt naar een waarde van de ratio weerstandscapaciteit van minimaal 1,0.
- De benodigde weerstandscapaciteit wordt berekend door de financiële impact van het risico te vermenigvuldigen met de inschatting van de kans dat het risico zich daadwerkelijk voordoet.
- De volgende kanspercentages worden gehanteerd bij inschattingen van risico's: 10%, 25%, 50% en 75%.
- Risico's zijn geprioriteerd op basis van de benodigde weerstandscapaciteit.
Op basis van bovenstaande beleidsuitgangspunten is de ratio weerstandscapaciteit berekend, zie onderstaande tabel:
JRK 2018 | BGR 2019 | BGR 2019* | JRK 2019 | |
---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 50.109 | 23.795 | 61.758 | 61.806 |
Resultaat | 2.057 | |||
Post onvoorzien | 498 | 539 | 134 | 134 |
Algemene grondreserve | 6.444 | 6.438 | 9.590 | 10.000 |
Beschikbare weerstandscapaciteit (A) | 59.108 | 30.771 | 71.482 | 71.940 |
Benodigde weerstandscapaciteit (B) | 35.539 | 43.577 | 38.532 | 36.637 |
Ratio weerstandscapaciteit (= A / B) | 1,66 | 0,71 | 1,86 | 1,96 |
* Begroting 2019 na wijziging (na actualisatie risico's en reserves t.b.v. BGR 2020). |
De waarde van de ratio boven de 1 betekent dat de gemeente over voldoende middelen beschikt om eventuele tegenvallers op te vangen.
Onze beschikbare weerstandscapaciteit is op dit moment zo goed als ongewijzigd ten opzichte van begroot (+ € 458.000).
Het risicoprofiel (de benodigde weerstandscapaciteit) is tegelijkertijd afgenomen ten opzichte van begroot (- € 1.895.000). De afname in het risicoprofiel wordt veroorzaakt doordat het risicoprofiel van enkele grondexploitatierisico's is afgenomen. De mutatie wordt met name veroorzaakt door het vervallen van enkele risico's m.b.t. grondverkoop. Daarnaast is het risico "volumes nieuwe maatstaven gemeentefonds" vervallen.
Corona crisis (COVID – 19)
De uitbraak van corona (COVID-19) eind februari 2020 raakt ons allemaal en werpt zijn schaduw vooruit ook in financiële zin. De duur van de crisis en de uiteindelijke impact zijn vooralsnog onzeker. Hierdoor is het op dit moment onduidelijk welk effect dit zal hebben op het risicoprofiel van de gemeente. De risico’s als gevolg van deze crisis zijn niet gekwantificeerd in het weergegeven risicoprofiel. Veel beleidsterreinen van onze organisatie worden geraakt. Vanuit de taskforce financiën wordt een impact analyse opgesteld. Zoals eerder verwoord zal deze (eerste) impactanalyse onderdeel zijn van de VoRap 2020. Overeenkomstig de berichtgeving en de gesprekken met de VNG wordt ervan uitgegaan dat (een deel van) de kosten worden gecompenseerd door het Rijk. Daarnaast is er sprake van een positief rekeningresultaat en bedraagt de ratio weerstandsvermogen 1,96. Wij gaan er vanuit dat de (mogelijke) financiële gevolgen en niet vergoede kosten kunnen worden opgevangen door de aanwezige weerstandscapaciteit.