2. Leefbaar Venlo

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

Programmalijn 1: Dienstverlening
Telefonische bereikbaarheid
We zijn twee jaar geleden een traject gestart om de telefonische dienstverlening te verbeteren. In het klantcontactcentrum zijn aanpassingen doorgevoerd op het gebied van procesmanagement, kennismanagement en personeel. Dit heeft in 2019 gezorgd voor een sterke daling van de telefonische wachttijd. Deze bedroeg in 2018 nog meer dan 3 minuten gemiddeld. Aan het eind van 2019 was dit minder dan een halve minuut, de branchenorm voor telefonische wachttijden.

Dienstverlening via digitale kanalen
Ons mediagebruik moet zo goed mogelijk aansluiten bij alle inwoners van de gemeente Venlo. Daarom is ook in 2019 een mix van online en offline media ingezet. Het zwaartepunt ligt bij de online communicatiemiddelen en social media. We zien nog steeds een stijging van het aantal volgers van de gemeentelijke social media kanalen (Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn). Ook is het gemiddelde bereik van onze berichten op social media in 2019 weer gestegen ten opzichte van 2018. Het dienstverleningskanaal WhatsApp is (tijdelijk) stopgezet op laste van de leverancier. Dit hopen we in 2020 weer op te kunnen starten. Naast de balie is internet het meest gebruikte kanaal voor contact.
Verbeteren adreskwaliteit in BRP
Om misbruik en fraude tegen te gaan is van belang dat de adresgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) juist zijn. We hebben in 2019 ingezet op versterking van het toezicht op bewoning, onder meer door verhoging van het aantal huisbezoeken. Hierbij maken we dankbaar gebruik van inzichten die we opdoen bij het wijkgericht werken.

Beheren van en informeren over archiefstukken
Een belangrijke ontwikkeling was de voltooiing van het project ‘digitalisering Stadsrekeningen’. Hierdoor is een belangrijke historische informatiebron voortaan digitaal raadpleegbaar. Met een nieuw ontwikkelde website voor het Gemeentearchief kunnen we het publiek vanaf maart 2020 beter bedienen.
Binnen de beperkte mogelijkheden waarover het Gemeentearchief beschikt moesten keuzes worden gemaakt ten aanzien van nieuwe verbeteringen in de dienstverlening. In 2019 is gestart met de conservering en digitalisering van het oud-archief Venlo 1272-1795 en van de collectie kaarten en prenten.
In het kader van het project PRIO wordt verder gewerkt aan de verbetering van de digitale archivering.

Implementatie Omgevingswet
In 2019 zijn organisatie-breed en in nadrukkelijke samenhang met onze netwerkpartners, de verdere voorbereidingen getroffen voor de implementatie van de Omgevingswet welke per 2021 van kracht is. Dit geldt zowel voor de 'harde' aspecten (systemen, ICT, processen) als de 'zachte' (cultuurverandering in de organisatie). Dat laatste is een belangrijk onderdeel van de organisatieontwikkeling en wordt georganiseerd in samenhang met de doorontwikkeling van het wijkgericht werken (burgerparticipatie).

  • In het kader van de pilot Omgevingsplan (vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet) heeft een verdere doorontwikkeling van het concept Omgevingsplan voor het deelgebied Tegelen (woon- en centrumgebied) plaatsgevonden . De gevraagde integraliteit in combinatie met de steeds concreter wordende contouren van de wet vraagt veel interne afstemming.
  • Eind november vond de tweede werkconferentie plaats in de Maaspoort voor bestuurders, raadsleden en ambtenaren uit de regio Noord- en Midden-Limburg. Samen met de regionale partners zijn in een viertal workshops rondom de inhoudelijke bouwstenen ‘veiligheid’, ‘gezondheid’, ‘water en klimaat’ en ‘participatie’ aan de orde geweest. Daarnaast zijn de gesprekken met ketenpartners opgestart om te komen tot samenwerkingsafspraken.

Wijkgericht werken
Een van de speerpunten binnen deze programmalijn is het door-ontwikkelen van het wijkgericht werken. Wij willen de gemeente dichter bij haar inwoners brengen en omgekeerd. In 2019 hebben we hiertoe al belangrijke stappen genomen, die we in 2020 en verder gaan uitbouwen. De samenlevingsagenda zoals die in 2019 voor het eerst vorm heeft gekregen in de 23 wijken, dorpen en buurten, zal een belangrijk instrument zijn waarmee burgerparticipatie én sociale cohesie in de buurt verder invulling krijgt. Het opstellen ervan zal nadrukkelijk worden verbonden met de P&C-cyclus en de interne bedrijfsvoering. Het in 2018 gestarte project Vastenavondkamp is in 2019 gecontinueerd en zal ook de komende jaren als belangrijk geprioriteerd experimenteergebied voor het wijkgerichte werken in Venlo dienen.

Programmalijn 2: Openbare Orde & Veiligheid
Crisisbeheersing, rampenbestrijding en brandweerzorg
De vertegenwoordiging van de gemeente heeft zich waar mogelijk sterk gemaakt voor een wijziging van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Limburg-Noord voor wat betreft de stemverhouding. Hiermee wordt beoogd de invloed in balans te brengen met de financiële inbreng van Venlo ten op opzichte van de andere deelnemende gemeenten.
Het betreft immers een gemeenschappelijke regeling van vijftien gemeenten waarbij besluitvorming plaatsvindt op basis van het standpunt van de meerderheid. Daarmee bestaat er een afhankelijkheid van andere gemeenten voor wat betreft besluitvorming inzake normaliter raadverantwoordelijkheden als beleid en budget.
De (negatieve) financiële gevolgen van besluiten door het Algemeen Bestuur VRLN worden door de vijftien gemeenten gedragen. In 2019 leidde dit tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage van Venlo.

Veiligheid
De opgaven die voortvloeien uit de wettelijke basis en de regierol op het gebied van openbare orde en veiligheid zijn in 2019 opnieuw vorm gegeven in een Integraal Veiligheidsbeleid voor de jaren 2019-2022. De IVB-nota Wij Staan voor een Veilig Venlo bevat onze strategische veiligheidsprioriteiten en doelstellingen. De prioriteiten betreffen: 1. Adresgerelateerde problematiek, 2. Veiligheid en Zorg (Personen met verward gedrag en Jeugd) en 3. Ondermijnende criminaliteit.
Er zijn afspraken in opgenomen over de rollen en inzet van de gemeente en partners om de gestelde doelen te bereiken.
Programmalijn 3: Wonen

Passend woningaanbod voor huidige en toekomstige inwoners

  • Op basis van een regionale bouwsteen is het 'Beleidskader huisvesting arbeidsmigranten (short-stay)' opgesteld als eerste stap binnen de regionale aanpak omdat de grootste druk op dit moment ligt bij het realiseren van goede voorzieningen voor kortverblijvers.
  • In regionaal verband is gestart met de actualisatie van de Structuurvisie Wonen Regio Noord-Limburg (2016) met het in beeld brengen van prognosecijfers voor de komende jaren en op provinciaal/regionaal niveau met de uitwerking van het nieuwe beleidskader van het Rijk voor woonwagens.
  • Ook dit jaar zijn er weer startersleningen verstrekt.
  • De samenwerking tussen gemeente en corporaties is voortgezet en verder geïntensiveerd. In 2019 zijn de jaarlijks te maken prestatieafspraken met de corporaties wederom vastgesteld. 

Het aantrekkelijk houden van de woon- en leefomgeving.

  • Door het afhandelen van, toezicht houden op en handhaven van aanvragen en meldingen van omgevingsvergunning en de afhandeling van klachten en handhavingsverzoeken hebben we een bijdrage geleverd aan een aantrekkelijke woon- en leefomgeving. Door het houden van toezicht zijn milieu- en bouwincidenten  voorkomen.
  • Het Uitvoeringsprogramma VTH 2019 (UP VTH 2109) is vastgesteld en grotendeels uitgevoerd, evenals de basistaken uit het Uitvoeringsprogramma van de RUD. Er is minder bodemtoezicht uitgeoefend dan gepland omdat er onvoldoende capaciteit was. Inmiddels is de toezichtscapaciteit bij bodem op orde. Er zijn 485 omgevingsvergunningen verleend, 302 conceptaanvragen en bijna 600 meldingen / ontheffingen afgehandeld. Slechts 1 % van de vergunningen is van rechtswege ontstaan.  In de begroting 2020 is geborgd dat de basis voor de uitvoering van wettelijke VTH- taken op een verantwoord niveau,  structureel op orde is gebracht en pieken in het aantal aangevraagde omgevingsvergunningen opgevangen kunnen worden door het inrichten van een flexibele schil .
  • In 2019  is de kwaliteitsverordening VTH vastgesteld en een nieuw operationeel beleidskader VTH-taken voorde periode 2020 -2021.
  • In 2019 is er eenmalig budget vrijgemaakt voor Kunst in de Openbare Ruimte. Met dit budget is een bijdrage geleverd aan onder andere de renovatie/verplaatsing van de Laarzen (Pii Daenen), de plaatsing van de Jocus Haan (Rik van Rijswick,) het Lichtmonument Holocaust (Daan Roosegaarde) en het project Sokkels van Verbeelding (loopt door in 2020). Via de subsidieregeling Beeldende Kunst en Vormgeving is onder meer subsidie verleend aan de Kunstroute van de Stichting ODD, de Amuse door Galerie Willems, Connecting Light door Stichting het Raam en Venlo Poëziet.

Programmalijn 4: Omgeving

Het in stand houden en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving.

  • Geluidskwaliteit: 35 woningen in Tegelen met een te hoge geluidsbelasting ten gevolge van wegverkeerslawaai zijn gesaneerd. Eind 2019 is een onderzoek uitgevoerd om alle woningen die nog gesaneerd moeten worden (A-lijst en B-lijst) in kaart te brengen.
  • Luchtkwaliteit: Er zijn twee projecten in uitvoering om duurzame mobiliteit te stimuleren. Het grensoverschrijdend project SHAREuregio e-Carsharing/e-Bikesharing met als doel om in de grensregio in totaal 40 e-cars en 40 e-bikes in een deelsysteem in te zetten. Het tweede project is gericht op het uitbreiden van het aantal publieke laadpalen in de openbare ruimte op basis van een nieuwe Europese aanbesteding onder leiding van de provincie Noord-Brabant. Daarnaast zijn initiatieven en aanvragen getoetst op en geadviseerd over het aspect luchtkwaliteit.
  • Bodemkwaliteit: Met de ambtelijke pilot ondergrond en Omgevingswet is inzicht gekregen in de "natuurlijke hulpbronnen" (zoals drinkwatervoorraad, bodemenergie en reinigend vermogen) in de Venlose Bodem. De vervolgstap is om integraal te kijken hoe  we deze natuurlijke hulpbronnen optimaal kunnen inzetten voor het realiseren van de maatschappelijke opgaven.
  • Externe veiligheid:  toetsing van en advisering van initiatieven en aanvragen met veiligheidsvraagstukken en het verantwoorden van het groepsrisico . Het uitvoeringsprogramma Impuls Omgevingsveiligheid is in opdracht van RUD uitgevoerd. Daarnaast vervulden we als centrumgemeente een coördinerende rol binnen dit vakgebied en leverden we expertise aan regiogemeenten.

Het vergroten van de ruimtelijke kwaliteit door het behouden en benutten van erfgoed (cultuurhistorie, archeologie, cultuurlandschap).

  • In 2019 zijn we gestart met de “vestingvisie “ als uitwerking van de erfgoednota 'Erfgoud'.
  • Voor de restauratie van de schoorsteen Wienerberger is subsidie verkregen. Bezien wordt of de restauratie kan worden gecombineerd met de transformatie naar een kunstwerk.
  • Met bijdragen van provincie en gemeente is de restauratie van de abdijkerk van klooster Ulingsheide tot een goed einde gebracht.
  • De erfgoedverordening en de subsidieverordening zijn aangepast en zullen in 2020 ter vaststelling naar de raad gaan.
  • In de zin van communicatie zijn in samenwerking met marktpartijen filmpjes gemaakt over Venloos erfgoed onder de titel 'verborgen verleden' bijvoorbeeld over Manresa.

Beheer en onderhoud openbare ruimte en Omgevingskwaliteit
Binnen de beschikbare middelen wordt uitvoering gegeven aan het regulier onderhoud en instandhouding van de openbare ruimte. Hiertoe zijn  begin 2019 gedifferentieerde kwaliteitsniveaus vastgesteld. Het reguliere onderhoud en de instandhouding vond plaats op basis van uitvoeringsplannen per areaal. Nadat de afgelopen jaren de budgetten voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte fors onder druk hebben gestaan, is in 2019 een aanzet gegeven om de beschikbare middelen voor een schone en hele (basisniveau) openbare ruimte op het gewenste niveau te brengen. Zo is in 2019 is gestart met het wegwerken van achterstallig onderhoud (m.n. in het bomenonderhoud). Het schoonhouden van de openbare ruimte is een belangrijk aandachtspunt.
Begin 2017 heeft de raad richtinggevende uitspraken voor de Agenda Groen & water vastgesteld en opdracht gegeven een aantal dilemma’s uit te werken in (kosten)scenario’s. Mede op basis daarvan is een begin gemaakt met het opstellen met meerjarenbeheerplannen om de basis op orde te krijgen.

Programmalijn 5: Bereikbaarheid

  • In 2019 heeft er wederom een evaluatie plaatsgevonden naar het functioneren van de blauwe zones Venlo, Blerick en Tegelen. Daar waar wijzigingen nodig zijn en waar draagvlak voor is, zijn deze zoveel als mogelijk reeds uitgevoerd, of moeten nog uitgevoerd worden.
  • Er is een raadsbesluit genomen voor de realisatie van een tijdelijke parkeergarage Arsenaal. Hiermee kan op korte termijn de parkeercapaciteit op peil worden gehouden en biedt dit tevens tijd om samen met partners toe te werken naar een toekomstbestendige parkeeroplossing.
  • In 2019 zijn er een aantal initiatieven ontplooid die moeten bijdragen aan een betere spreiding van de parkeerdruk over de binnenstad. Tevens is er gestart met een doelgroepenanalyse die beter inzicht moet geven in de wensen van bezoekers van de binnenstad en met name op welke manier deze het beste te bereiken én te beïnvloeden zijn.
  • Samen met Venlopartners is er gewerkt aan een integrale mobiliteitsagenda voor de binnenstad, met als doel om een agenda te ontwikkelen die voor alle modaliteiten (auto, fiets, voet OV en water) gevuld zal worden met initiatieven ter verbetering van de gastvrijheid.
  • In 2019 is op drukke (Duitse) dagen uitvoering gegeven aan het “draaiboek drukke dagen” waarmee de stad zo goed als mogelijk bereikbaar wordt gehouden op deze dagen.