1. Gezond en actief Venlo

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

Programmalijn 1 Gezond en Vitaal

Deze programmalijn moet ervoor zorgen dat inwoners gezond en vitaal zijn en moet voorkomen dat zo weinig mogelijk een beroep moet worden gedaan op een (kostbare) maatwerkvoorziening.

Hiervoor is het verbeteren van de positieve gezondheid van onze inwoners van belang alsmede het bevorderen en versterken van sport en onze sportieve omgevingen. Ook activiteiten uit de programmalijnen meedoen (vitale buurten en verenigingen) en ontplooiing (opleiding) ondersteunen de activiteiten  die gericht zijn op het streven naar fitte, gezonde en vitale inwoners.

In 2019 hebben we het volgende gedaan om de positieve gezondheid te versterken:

Positieve voortzetting uitvoering Lokaal Gezondheidsbeleid
In 2019 is de uitvoering van de speerpunten in het lokaal gezondheidsbeleid 2017-2020 verder gevorderd. In september is een tussentijdse evaluatie vastgesteld en aan de raad verzonden, waarin voor alle doelen en concrete acties het resultaat tot zover is beschreven. Speerpunten als Rookvrije Generatie, Dementievriendelijk Venlo, Een tegen Eenzaamheid en Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) hebben een stevige ontwikkeling doorgemaakt.

Nieuw regionaal beleidsplan GGD Limburg Noord
In overleg met de vijftien regiogemeenten (n Noord- en Midden-LImburg) en de GGD Limburg Noord is het proces voor de uitwerking van een nieuw regionaal meerjarenbeleidsplan GGD gestart. Het concept beleidsplan is in oktober 2019 gedeeld en wordt in 2020 verder besproken met de raad.

Innovaties gezondheid 2019
Vanuit het lokaal gezondheidsbeleid hebben we tevens twee nieuwe kansen aangegrepen: het leefstijl zorgprogramma 'Keer diabetes 2 om' en de regionale aanpak val-preventie voor ouderen. Het betreft twee preventieprojecten die inzetten op het versterken van de (ervaren) gezondheid en zelfredzaamheid van voornamelijk chronisch zieken en/of ouderen. Beiden hebben een regionaal karakter en worden grotendeels gefinancierd met een structurele (miljoen-)impuls door zorgkantoor en zorgverzekeraar VGZ.

In 2019 hebben we  het volgende gedaan om sport en bewegen te bevorderen:

Venlo.fit sportvisie
De Venlo.fit sportvisie en sportaccommodatievisie 2030 zijn in november 2019 vastgesteld. Met deze visies hebben we de toekomstige koers voor sport, bewegen en sportvoorzieningen bepaald. Gestart is met de uitwerking van de eerste fase (Vrijenbroek)  van de sportaccommodatievisie. Per pijler van de sportvisie  zijn de volgende resultaten bereikt:

Pijler 1 Wij leren bewegen (vitale jeugd)
We hebben de kwaliteit van het bewegingsonderwijs verhoogd waardoor kinderen motorisch beter zijn gaan bewegen. Voor het basisonderwijs hebben wij middels de JOGG aanpak en de Gezonde Basisschool van de Toekomst kinderen en hun opvoeders bewuster gemaakt van een gezonde leefstijl en meer in beweging gebracht. Deze lijn trekken wij door naar het voortgezet onderwijs  middels de OGVO lifestylevisie.

Pijler 2 Bij ons beweegt iedereen
We hebben de Beweegpas uitgebreid naar nieuwe wijken waardoor er meer kwetsbare ouderen in beweging zijn gekomen. Ook hebben we via het project IKS meer inwoners met een beperking in beweging gebracht via aangepast aanbod bij sportverenigingen, aangepaste sportevenementen en naschools sportaanbod. We hebben via het project Team12 verder bereikt dat jongeren met een beperking door middel van sport kunnen participeren op de arbeidsmarkt.
Pijler 3 Sportverenigingen en haar voorzieningen
We hebben het pedagogisch klimaat van sportverenigingen versterkt door kaderleden 'op het veld' ondersteuning te bieden en bij te scholen. Ook zijn verschillende sportverenigingen ondersteund om hun vereniging te vitaliseren en toekomstbestendig te maken of te houden.

Pijler 4 Onze ruimte nodigt uit
Onze ruimte nodigt uit, een pijler waarin we in 2019 vooral op wijkniveau de behoeften rondom sport- en beweegvoorzieningen hebben verkend en de Urban Sporters hebben gefaciliteerd in voorzieningen voor deze doelgroep. Voor 2020 willen we inspelen op deze behoeften om ook de ongeorganiseerde sporter in de openbare ruimte op een adequate wijze te faciliteren.

In 2019 hebben we het volgende gedaan om onze sportvoorzieningen te versterken:

Bewegingsonderwijs basis- en speciaal onderwijs
We hebben alle basis- en speciaal onderwijs scholen gefaciliteerd in voorzieningen voor het geven van bewegingsonderwijs middels onze gymzalen, sportzalen en sporthallen. Scholen die geen gemeentelijke sportvoorzieningen in de naaste omgeving hebben, hebben we via een niet-gemeentelijke voorziening gefaciliteerd.

Zwembad
Er is in 2019 een keuze gemaakt voor de locatie van het nieuwe zwembad, namelijk op de Drie Decembersingel in Blerick (naast de huidige locatie van zwembad de Wisselslag). Met dit besluit worden voorbereidingen voor de nieuwbouw verder in gang gezet. Dit leidt naar verwachting tot een voorstel in 2020 over de bouw van het nieuwe zwembad.

Sportkern Vrijenbroek (hockeyfusie)
In 2019 zijn de voorbereidingen gestart om sportkern Vrijenbroek door te ontwikkelen.

Gymzaal Hoogstraat
De nieuwe gymzaal Hoogstraat in Tegelen is opgeleverd en beschikbaar gesteld voor het bewegingsonderwijs en sportverenigingen. De gymzaal is volledig duurzaam gebouwd volgens de Cradle 2 Cradle principes.
Sporttarieven
Het besluit om de sporttarieven te verhogen is door de gemeenteraad wederom een jaar uitgesteld tijdens de begrotingsbehandeling 2019.

Programmalijn 2. Ontplooiing

Doelstelling van de programmalijn Ontplooiing is dat iedereen in staat wordt gesteld om zich te ontwikkelen en te ontplooien, om naar vermogen mee te kunnen doen in de samenleving.

Er is ook een verbinding met andere programmalijnen, zoals Meedoen. Gemeenten hebben een grote rol in de jeugdhulp en de arbeidsmarktparticipatie. De gemeente Venlo streeft naar een sterkere en doelgerichte verbinding tussen (preventief) jeugdhulp, arbeidsmarktparticipatie, gezondheid en onderwijs. In deze programmalijn volgen we op hoofdlijnen de levensloop van onze inwoners bij het beschrijven van onze concrete activiteiten.

In 2019 is het volgende gedaan:

Peuteropvang (kinderopvang 2-4 jarigen)
Het bezoeken van de peuteropvang bevordert een goede startpositie van  kinderen  in het basisonderwijs. In 2019 is een nieuw subsidiestelsel ingevoerd voor peuteropvang dat is gebaseerd op een kind-gebonden financiering. Kinderen met een risico op taal- en/of ontwikkelingsachterstand krijgen extra begeleiding in de vorm van voor- en vroegschoolse educatie op een gecertificeerde locatie voor peuteropvang. Extra begeleiding aan deze kinderen wordt ook in groep 1 en 2 van het primair onderwijs  aangeboden. Binnen de peuteropvang spreken we van voorschoolse educatie en in het basisonderwijs van vroeg schoolse educatie. In het jaar 2019 hebben ongeveer 670 kinderen gebruik gemaakt van een VVE voorziening.

Schakelklassen (4 tot 12 jaar)
In het jaar 2019 zijn er acht schakelklassen voor 90 leerlingen ingericht.  In een schakelklas krijgen kinderen met een grote taal- en/of ontwikkelingsachterstand een jaar intensief begeleiding.
Onderwijs (5 tot en met 21 jaar)

 

aantal leerlingen

primair onderwijs

7.659

voortgezet onderwijs

5.229

speciaal onderwijs

328

voortgezet speciaal onderwijs

265

middelbaar beroepsonderwijs

2.591

onderwijs buitenland

85

 totaal

16.157

  • Om de samenwerking te verbeteren is in 2019 een convenant opgesteld tussen de gemeente Venlo en schoolbesturen primair onderwijs, Onderwijsgemeenschap Venlo en omstreken (OGVO) en OG Buitengewoon (OGB). Het doel hiervan is te komen tot een meer duurzame samenwerking tussen het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en de gemeente Venlo. De samenwerking richt zich in beginsel op het bevorderen van kansengelijkheid voor kinderen/jongeren, met als overkoepelende thema’s: taalontwikkeling, gezondheid, leefbaarheid en onderwijsachterstandenbeleid.
  • Het is de ambitie van de samenwerkingsverbanden passend onderwijs om een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod te creëren dat ieder kind zich zoveel als mogelijk in een thuis nabije omgeving optimaal kan ontwikkelen. De gemeenten in Noord-Limburg en de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs PO en VO hebben in 2019 samengewerkt om samen in het kader van de samenwerkingsagenda de gestelde ambities te realiseren. Dit is een doorlopend proces.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het (laten) organiseren van vervoer voor kinderen die daarvoor in aanmerking komen. Dit is verankerd in de Verordening leerlingenvervoer gemeente Venlo. Het bevorderen van de zelfredzaamheid van jongeren zal ook in de komende jaren centraal staan. In 2019 is de bestaande uitvoering gecontinueerd.

De gemeente is in het kader van het recht op onderwijs en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten verantwoordelijk voor het toezicht hierop. De Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) is erop gericht dat leerlingen met een startkwalificatie het onderwijs verlaten. Venlo is voor de VSV-aanpak contactgemeente voor RMC-regio 38 (Noord- en Midden-Limburg). In het schooljaar 2017-2018 kende Venlo 171 voortijdig schoolverlaters. (Cijfers over schooljaar 2018-2019 komen in voorjaar 2020 beschikbaar.)

Voor jongeren in een kwetsbare positie (leerlingen die uitstromen uit het Praktijkonderwijs, het Voortgezet Speciaal Onderwijs, het Entree-onderwijs en de voortijdig schoolverlaters) zijn stappen gezet om de gemeentelijke beleidsvelden zoals onderwijs, jeugd, participatie, werk en Wmo te verbinden om te komen tot een sluitende regionale en lokale aanpak. Dit maakt onderdeel van het bredere proces, de herijking van beleid.

De gemeente Venlo is verantwoordelijk voor het realiseren van voldoende onderwijshuisvesting. Het Onderwijshuisvestingsplan gemeente Venlo 2018-2038 is gebaseerd op de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onderwijshuisvesting van de gemeente Venlo en de Venlose schoolbesturen. Op basis van de in december 2018 gesloten Budgetovereenkomsten zijn in 2019 schoolbesturen gestart met de bouwvoorbereiding van de levensduur verlengende renovaties voor:

  • OBS de Koperwiek, in combinatie met vervanging van de dakconstructie en uitbreiding met een gymnastieklokaal;
  • Basisschool De Meule;
  • Basisschool Groeneveld, in combinatie met basisschool Taal en Lent;
  • Vrije school Rudolf Steiner Educare;
  • School voor speciaal basisonderwijs (SBO) De Lings mede in relatie tot beschikbaarheid van SBO locaties in stadsdelen Venlo, Blerick en Tegelen.
  • Mytylschool Ulingshof.

De levensduur verlengende renovatie van basisschool De Wegwijzer (voorheen ’t Kapelke) in Lomm is op basis van een in 2019 gesloten Uitvoeringsovereenkomst afgerond.

Het faciliteren van bewegingsonderwijs is een specifiek onderdeel van onze verantwoordelijkheid op het gebied van onderwijshuisvesting. Hier ligt een directe en belangrijke verbinding met de Programmalijn Gezond en Vitaal en onze inspanningen om onze inwoners te stimuleren om (meer) te sporten en te bewegen. Het is namelijk een verbinding tussen sport-, onderwijs- en (preventief) jeugdbeleid. In het jaar 2019 is in dat kader de nieuwbouw gymzaal Hoogstraat opgeleverd.

In 2019 is invulling gegeven aan een integraal uitvoeringsplan laaggeletterdheid, door afspraken te maken met de bibliotheek over de toekomst en verdere ontwikkeling van het Taalhuis Venlo en hier een subsidie voor te verlenen. De subsidie maakt het mogelijk om binnen het Taalhuis meer beroepskrachten en gekwalificeerde vrijwilligers in te zetten en te faciliteren. Hierdoor heeft het belang van het terugdringen van laaggeletterdheid meer bekendheid gekregen en zal laaggeletterdheid eerder en veelvuldiger gesignaleerd worden door professionals en de directe leefomgeving.

Tot slot is in 2019 is uitvoering gegeven aan de cultuurimpuls door het cultureel platform. Deze zet in op vergroting van deelname aan cultuur in de aandachtswijken.

Programmalijn 3: Meedoen

Om de beoogde effecten en resultaten te bereiken, zijn de volgende concrete activiteiten uitgevoerd.

Sociale basis
Onder het product sociale basisondersteuning vallen activiteiten die bijdragen aan het versterken van de algemene voorzieningen en de maatschappelijke participatie. Het product draagt bij aan het doel ‘Het samen met de burgers zorgen voor en versterken van een structuur van algemene voorzieningen’ en ‘Het naar vermogen actief deelnemen aan de maatschappij’.
In 2019 zijn de volgende resultaten behaald:

  • De samenwerking tussen de buurtteams zelf en de buurtteams met de Open Inloop, Sociale Wijkteams en KanDoen is verbeterd. Als gevolg van de aanbesteding is de doorontwikkeling in het tweede deel van 2019 gestabiliseerd.
  • In 2019 maken maandelijks ongeveer 900 unieke bezoekers gebruik van de Open Inloop. Dit is gelijk aan het aantal in voorgaande jaren. Meer dan de helft van de bezoekers zijn 75 jaar of ouder. 40% van alle bezoekers heeft begeleiding nodig in verband met hun beperking. Onderdeel van de Open Inloop is het stedelijke maatwerkteam dat expert is op het gebied van dagbesteding. Het maatwerkteam heeft een bijdrage geleverd aan het beperken van het aantal Wmo-maatwerkvoorzieningen voor dagbesteding.
  • In 2019 zijn de middelen in het SAM-fonds wederom volledig gebruikt (€ 253.000). Er zijn 126 aanvragen voor een bijdrage gehonoreerd. De meeste aanvragen waren in het kader van ontmoeting (activiteiten, opknappen van ontmoetingsplekken). Hiermee werd een waardevolle bijdrage geleverd aan het vergroten van het gevoel van veiligheid, het versterken van de contacten en het vergroten van de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van bewoners.

Gemeenschapsaccommodaties
De gemeenschapsaccommodaties leveren in de wijken een bijdrage aan de leefbaarheid en de mogelijkheden van inwoners om mee te doen en zelfredzaam te blijven. De tussenevaluatie van het Meerjaren-uitvoerings-programma gemeenschapsaccommodaties 2016-2020 is door een aantal ontwikkelingen  niet tijdig uitgevoerd. Omdat het beleidsplan loopt tot 2020 betekent dit dat in plaats van een tussenevaluatie een eindevaluatie opgesteld wordt.

Participatie en inkomensondersteuning
Een stevige sociale basis is de opmaat naar betaald werk. Om betaald werk voor zo veel mogelijk inwoners bereikbaar te maken, streven we met ons netwerk van sociale partners, UWV, SW-bedrijven en gemeenten in Noord-Limburg naar een inclusieve arbeidsmarkt: een arbeidsmarkt die plaats biedt aan alle mensen, jongeren en ouderen en voor mensen met en zonder beperking.
In 2019 zijn de volgende resultaten behaald:

  • Met de genoemde partijen binnen de arbeidsmarktregio is begin 2019 een aanvraag  ingediend in het kader van 'Perspectief op Werk'. Voor uitvoering van het actieplan heeft de arbeidsmarktregio € 1.000.000 ontvangen. Het actieplan zet in op meer werkfitte werknemers, meer geschikte werkplekken die aansluiten bij de vraag, betere matching tussen vraag en aanbod en scholing door middel van leerwerktrajecten. Voor meer werkfitte werknemers is inmiddels het project 'VVV Transferkracht' gestart. Dit project is een samenwerking tussen gemeenten in de regio, VVV-Venlo, de VVV Foundation en Tempo Team Activeerkracht.
  • Op het Werkplein Venlo zijn in 2019 een aantal projecten gestart met als doel een zo hoog mogelijke uitstroom uit de bijstand. Zo is iedereen met parttime werk gescreend en waar mogelijk begeleid naar fulltime werk en zijn personen op een werkervaringsplek waar mogelijk begeleid richting (parttime) werk. Mede door deze projecten heeft het Werkplein Venlo een daling van het bijstandsvolume van bijna 5% gerealiseerd.
  • De ontwikkelde aanpak voor statushouders is succesvol en wordt voortgezet. Uit de Divosa Benchmark statushouders blijkt dat het aantal statushouders in de bijstand 5% lager is dan landelijk. Het aantal werkende statushouders ligt 7% hoger.
  • In 2019 zijn er in totaal 385 deelnemers actief binnen KanDoen. In 2019 is geïnvesteerd om de betrokkenheid van de wijkbewoners en de zichtbaarheid van KanDoen te verbeteren. Dit heeft geleid tot meer en betere samenwerking met organisaties en met wijkbewoners. KanDoen heeft in 2019 vanuit het Europees Sociaal Fonds (ESF) een subsidie ontvangen van € 190.000 om de toeleiding van naar (betaald) werk te optimaliseren en om het matchingsproces van talenten/ kansen met passend werk te optimaliseren. In 2019 is ook de Europese subsidie Pop Machina aan de gemeente Venlo toegekend. Pop Machina draagt bij aan het vergroten van het bewustzijn van de medewerkers van KanDoen en van de Venlose bevolking ten aanzien van een duurzame en circulaire economie.

Armoedebeleid en schuldhulpverlening
Eind 2018 is het beleidsplan 'De integrale aanpak Actief uit armoede en schulden' vastgesteld. Met raadsinformatiebrief 150 van 19 december 2019 bent u geïnformeerd over de voortgang. De belangrijkste punten waren dat een start is gemaakt met het inrichten van een alternatief voor beschermingsbewind, dit moet de instroom verlagen. Ook wordt gewerkt aan uitstroom uit beschermingsbewind door met de bewindvoerders de financiële zelfredzaamheid te bevorderen. Daarnaast is de Stadspas Venlo ingevoerd als alternatief voor de GeldTerug Regeling. Tot slot blijkt in 2019 een forse onderuitputting van het armoedebudget, zie hiervoor ook de financiële paragraaf.

Uitvoering WSW
In 2019 is nader onderzocht hoe de WSW uitvoering integraler en toekomstgerichter aangepakt kan worden. Dit vraagt verder onderzoek en besluitvorming in 2020.

Programmalijn 4 Zelfredzaam, waar nodig met ondersteuning

Een groot deel van deze programmalijn heeft betrekking op maatwerkvoorzieningen. Een analyse hiervan wordt in fase 2 opgeleverd, vanwege de afrekening die nog moet plaatsvinden met de zorgaanbieders.

Sociale wijkteams
In 2019 is verder vorm en inhoud gegeven aan de nieuwe werkwijze van de sociale wijkteams welke per 1 januari 2018 is geïmplementeerd. Er is daarbij verder ingezet op:

  • De verbinding tussen de MID-Office en de sociale wijkteams en het wijkteam+;
  • De verbinding tussen de sociale wijkteams, het wijkteam+  en het toegangsteam beschermd wonen;
  • De samenwerking tussen aanbieders van preventieve maatregelen, (wijk)netwerken, algemene voorzieningen en maatwerkdiensten

Inkoop maatwerkvoorzieningen

Jeugd (hulp)
We hebben jeugdigen de meest passende jeugdhulp geboden die voor hen ingezet kon worden. Met zorgaanbieders voor de lokale maatwerkdienstenjeugd zijn relatiegesprekken gevoerd om de uitvoering van de contracten te monitoren. We hebben hiervoor geput uit de ervaringen van 2018, het eerste jaar binnen de huidige manier van werken. In deze gesprekken zijn afspraken aangescherpt en is de volumeontwikkeling gevolgd. Deze afspraken zijn ook geïmplementeerd in de sociale wijkteams. We hebben de samenwerking met externe verwijzers (zoals huisartsen) een vervolg gegeven door periodiek relatiegesprekken te voeren en de inzet van contactpersonen te continueren. Waar we in het najaar 2019 op basis van onze informatie en verdere instroom verwachtten, zien we dat dit juist is gestabiliseerd. Dit heeft een positief financieel resultaat ten opzicht van de FinRAP tot gevolg.
Dit beeld zien we ook terug bij de landelijke jeugdzorg. Daar gaat het echter om relatief grote kosten per jeugdige. Een kleine afwijking in de instroom heeft financieel gezien een stevig effect. We onderzoeken in 2020 de relatie met de gestegen uitgaven voor niet-gecontracteerde aanbieders en pgb’s, om meer inzicht te krijgen in de kostenverschuivingen in de jeugdhulp. Op het totaal van de uitgaven jeugdhulp zien we een positief effect ten opzicht van de FinrRAp.
Bij de regionale jeugdvoorzieningen hebben we, samen met de andere Limburgse jeugdzorgregio’s met de gecertificeerde instellingen (zoals Bureau Jeugdzorg) nieuwe afspraken gemaakt over bekostiging en samenwerking. Bij de crisishulpverlening lag het accent op het goed implementeren van de werkwijze, die we in 2018 hebben ontwikkeld. Daarnaast hebben we de afspraken voor de JeugdzorgPlus (gesloten jeugdzorg) en de beschermingstafel gecontinueerd. Van deze voorzieningen zien we dat er minder vaak dan verwacht naar is verwezen. Met name jeugdbescherming en jeugdreclassering is door de kinderrechter minder vaak ingezet. Dit leidt ook bij deze voorzieningen tot een positief financieel resultaat.
Regionaal is begonnen met de uitvoering van het actieprogramma Zorg voor de Jeugd (2019/2020) door middel van de Transformatieagenda jeugdhulp Noord-Limburg. Hierin zijn projecten opgenomen die een extra impuls geven aan het bereiken van de transformatiedoelen. Daarnaast hebben we deelgenomen aan het regionale project sturing en inkoop, met als doel om de schaal Noord-Limburg te komen tot een duurzaam zorglandschap jeugd.

Regionale traject sturing en inkoop Jeugd/Wmo/Beschermd Wonen/Participatie

In de regio Noord-Limburg is een traject gestart met als doel te komen tot een visie hoe het zorglandschap er voor de komende jaren uit dient te zien, passend bij onze uitgangspunten en beoogde ontwikkelingen.  Van daaruit bekijken we hoe we inkoop van welke producten c.q. voorzieningen voor 2022 e.v. inregelen.

WMO

Hulpmiddelen
Voor de maatwerkvoorziening Wmo-hulpmiddelen heeft Venlo samen met de gemeenten in Noord-Limburg en de gemeente Leudal een raamovereenkomst met één leverancier. Deze leverancier verstrekt nieuwe en herverstrekt gebruikte hulpmiddelen, verleent 24 uurs service en zorgt voor het onderhoud van de hulpmiddelen. In 2019 heeft verdere optimalisering van afspraken en processen plaatsgevonden, waarbij het belang van de klant voorop staat. Onder andere zijn pasmiddagen bij de leverancier ingevoerd, waardoor klanten sneller het juiste hulpmiddel in gebruik kunnen nemen.

Huishoudelijke hulp (HBH))
Voor de maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp heeft Venlo samen met de regiogemeenten een raamovereenkomst. Op grond van deze raamovereenkomst hebben in 2019 in totaal elf aanbieders huishoudelijke hulp in onze gemeente geleverd, twee hiervan leveren inmiddels niet meer (waarvan 1 wegens faillissement). De dalende tendens van het aantal gebruikers 2018 in 2019 niet voortgezet. Als gevolg van de invoering van het abonnementstarief is het aantal cliënten vanaf 1 januari 2019 weer gaan stijgen. Aanvankelijk steeg het aantal ingezette uren niet in gelijke mate. De kosten van huishoudelijke hulp leken aanvankelijk dan ook maar beperkt te stijgen. In het laatste kwartaal van 2019 is echter ook het aantal ingezette uren snel gestegen.
Ook is er sprake van een bovengemiddelde tariefstijging. In 2018 is er een nieuwe cao voor de huishoudelijke hulpen van kracht geworden, op grond waarvan alle hulpen in een hogere loonschaal zijn geplaatst en jaarlijks in een hogere loontrede komen, totdat ze het maximum van de hogere schaal hebben bereikt. Als gevolg daarvan stijgt het inkooptarief jaarlijks bovengemiddeld, ook in de komende jaren. In 2019 is het tarief gestegen van € 25,00 per uur naar op € 27,37 per uur.

Kosten HBH2019
Als gevolg van de voorgaande ontwikkelingen zijn de kosten voor huishoudelijke hulp over 2019 aanzienlijk gestegen ten opzichte van 2018. In 2019 is de kostenprognose bijgesteld. Door de combinatie van de stijging van het aantal cliënten gedurende het hele jaar, het lagere aantal geïndiceerde uren per cliënt en de terugval in de realisatiegraad in de periode mei tot medio augustus is een vertekend beeld ontstaan en is in de FinRap een lagere prognose afgegeven dan de uitgaven die achteraf feitelijk gerealiseerd blijken te zijn

Toezicht en handhaving in de Wmo en de Jeugdwet
Vanaf 2016 is de functie toezichthouder kwaliteit Wmo door de Noord-Limburgse gemeenten  gezamenlijk ingevuld. Vanaf 2018 draagt Venlo zorg voor de personele invulling van deze functie. Het werven van een passende functionaris is uitermate moeilijk gebleken en heeft er toe geleid, dat de functie toezichthouder kwaliteit Wmo het hele jaar op basis van inhuur in beperktere vorm is ingevuld. Deze functionaris heeft zich enerzijds gericht op de doorontwikkeling van de taken in relatie ook tot de invulling van sociale recherche (zie hierna) en anderzijds met het verder afwerken van in 2018 gestarte onderzoeken en het oppakken van signalen door uitvoering van  risico-gestuurde onderzoeken. De bevindingen in een aantal van deze onderzoeken hebben mede geleid tot actualisering van het pgb-beleid (zie aldaar).
Met ingang van 2019 zijn de taken van de sociale recherche (vooralsnog tijdelijk (tot 1 juli 2020) uitgebreid met toezicht en handhaving op grond van de Wmo en de Jeugdwet. Voor de regionale uitvoering wordt 1 fte gezamenlijk bekostigd door de Noord-Limburgse gemeenten, voor de uitvoering specifiek voor Venlo wordt nog 1 fte ingezet. Toezicht op kwaliteit en toezicht op rechtmatigheid zijn nauw met elkaar verweven en worden dan ook in afstemming met elkaar verder doorontwikkeld. Bij de toezichthouders rechtmatigheid heeft in 2019 personeelsverloop plaatsgevonden, waardoor opnieuw deskundigheid moest worden opgebouwd en wederom eerste ervaring moest worden opgedaan met praktijkcasussen. Door de snelle herinvulling van de functies heeft dit slechts beperkt tot vertraging geleid. De inbedding van preventie van misbruik en fraude en van het toezicht rechtmatigheid in de organisatie is in 2019 opgepakt. Dit is een proces dat ook in 2020 nog volop aandacht vraagt.

Verbinding Zorg en Veiligheid

De toegang tot beschermd wonen is in 2019 verder geïntegreerd in onze wijkteams. Daarmee heeft het Zorg- en Veiligheidshuis een minde expliciete rol als het gaat om zorg en ligt de nadruk op veiligheid. In 2020  gaat een kwartiermaker aan de slag om de positie van het Zorg- Veiligheid te bepalen.
In 2019 is een aanbesteding slachtoffers huiselijk geweld uitgevoerd. Belangrijkste doel van deze aanbesteding is dat er naast opvang ingezet wordt op ambulante begeleiding. Daarnaast willen we deze manier van werken verder verankeren in de keten.
Veilig Thuis
In 2019 zijn de resultaten van het onderzoek van de inspectie naar de lokale veld na Veilig Thuis (VT). Hiermee zijn wij actief aan de slag gegaan wat geresulteerd heeft in een verbeterplan en de inrichting een leertafel. Deze leertafel wordt gebruikt om samen met alle betrokken ketenpartners de samenwerking in de keten duurzaam te verbeteren en om tot komen tot korte lijnen en een integrale manier van werken.
In 2019 is verder een nieuw handelingsprotocol huiselijk geweld en kindermishandeling geïmplementeerd. Hierdoor krijgt VT eerder meldingen en heeft VT een zogenaamde Radarfunctie gekregen. Hierdoor kan VT gezinnen langer volgen maar ook interveniëren door het opleggen van veiligheidsafspraken.

Maatschappelijke opvang
In 2019 is verder vorm en inhoud gegeven aan de MO 2.0. Verder zien we een toename van het aantal daklozen. Deze ontwikkeling heeft zich in de grote steden al eerder voltrokken en zien we nu ook in Venlo. Hierdoor zijn wachtlijsten ontstaan. Er is een plan gemaakt om hier grip op te krijgen, in 2020 wordt dit plan uitgevoerd.