De hieronder opgenomen specificatie per belastingsoort is gebaseerd op de situatie per 31 december 2019 conform de door de accountant gewaarmerkte afrekeningen van BsGW. In algemene zin valt op te merken dat er vanuit BsGW, behalve bij de OZB-opbrengsten, geen signalen zijn ontvangen dat de geraamde belastingopbrengsten in 2019 niet zullen worden gerealiseerd. Omdat een aantal parameters nog niet is geactualiseerd, is het mogelijk dat er zich alsnog verschillen voordoen ten opzichte van de ramingen voor 2019. Deze zullen in de Jaarrekening 2020 worden meegenomen en verwerkt.
Onroerende zaakbelastingen
Jaarlijks wordt een nieuwe WOZ-waarde voor onroerende zaken vastgesteld. In 2019 is deze gebaseerd op de waardenpeildatum 1 januari 2018. De OZB-tarieven worden gecorrigeerd voor de gemiddelde waardeontwikkeling van het vastgoed, om de geraamde opbrengsten en de woonlastennota gelijk te kunnen houden.
De totale opbrengsten OZB die in de begroting 2019 zijn geraamd kwamen uit op ruim € 38.000.000. Op basis van de inzichten per ultimo 2019 worden deze opbrengsten naar alle waarschijnlijkheid gerealiseerd. Bij de Jaarrekening 2020 zullen eventuele verschillen (zoals gebruikelijk) worden verwerkt. De belangrijkste reden voor het positieve resultaat:
- In 2018 en 2019 zijn enkele grotere WOZ-objecten gereed gekomen, dit resulteerde in een meer dan geraamde toename van de OZB-opbrengst. Een deel van de toename is structureel van aard en reeds verwerkt in de in de begroting 2020 opgenomen extra opbrengst van € 400.000.
Onroerende zaakbelasting | |||||
Bedragen x € 1.000 | |||||
Rekening 2018 | 2019 | ||||
Tarief | Baten | Tarief | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |||
Eigendom woningen | 0,1967% | € 17.350 | 0,1971% | € 18.388 | € 18.395 |
Eigendom niet-woningen | 0,3394% | € 10.563 | 0,3527% | € 11.305 | € 11.735 |
Gebruiker niet-woningen | 0,2726% | € 7.486 | 0,2833% | € 7.896 | € 8.175 |
Resultaat voorgaande jaren | € 431 | € 108 | |||
Totale baten | € 35.830 | € 37.589 | € 38.413 | ||
Verschil | € 824 |
Hondenbelasting
De verwachte opbrengst hondenbelasting wijkt op basis van de huidige inzichten af van de begroting. De laatste jaren zijn de inkomsten geleidelijk teruggelopen als gevolg van de neerwaartse bijstelling van de tarieven conform raadsbesluit in 2017. De begroting is hier onvoldoende op bijgesteld en het aantal belastbare honden is licht gedaald. Hierdoor is inmiddels sprake van een structureel te kort van ongeveer € 50.000.
Hondenbelasting | |||
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2018 | 2019 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
€ 762 | € 807 | € 751 | |
Resultaat voorgaande jaren | -€ 5 | € 5 | |
Totale baten | € 757 | € 807 | € 756 |
Verschil | -€ 51 |
Toeristenbelasting
De aanslagoplegging toeristenbelasting over 2019 is voorlopig en is gebaseerd op het aantal overnachtingen in 2018. De definitieve aanslag 2019 wordt na afloop van het heffingsjaar opgelegd op basis van de werkelijk gerealiseerde overnachtingen in 2019. Van het totale voordeel ad € 369.000 is een meeropbrengst van € 300.000 als structureel aan te merken waarbij het seizoenseffect/weersomstandigheden altijd een, niet te onderschatten, onzekere factor blijft. De structurele meeropbrengst is reeds in de meerjarenbegroting 2020 verwerkt.
Toeristenbelasting | |||
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2018 | 2019 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
€ 1.597 | € 1.504 | € 1.703 | |
Resultaat voorgaande jaren | -€ 11 | € 170 | |
Totale baten | € 1.586 | € 1.504 | € 1.873 |
Verschil | € 369 |
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing dient ter bekostiging van de kosten voor het beheer en de verwerking van huishoudelijk afval. Het tarief is conform de beleidsuitgangspunten voorcalculatorisch bepaald uitgaande van 100% kostendekkendheid.
Volgens de verantwoordingsrapportage van BsGW per 31-12-2019 worden de extra opbrengsten raming volledig gerealiseerd door extra opbrengsten over de periode 2015- 2019.
Afvalstoffenheffing | |||
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2018 | 2019 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
€ 7.375 | € 8.147 | € 8.182 | |
Resultaat voorgaande jaren | € 49 | € 61 | |
Totale baten | € 7.424 | € 8.147 | € 8.243 |
Verschil | € 96 |
Kostendekkendheid | bedragen x € 1000 | |||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Afvalstoffenheffing | 9.594 | 883 | 1.595 | 12.072 | 3.829 | 8.243 | 12.072 | 100% |
Rioolheffing
Het tarief is conform de beleidsuitgangspunten voorcalculatorisch bepaald uitgaande van 100% kostendekkendheid. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kleinverbruik en grootverbruik. Voor het kleinverbruik (tot en met 1.000 m³ waterafvoer per kalenderjaar) wordt een vast bedrag per perceel geheven van € 156,02. Indien meer dan 1.000 m³ water is afgevoerd, wordt voor het meerdere een bedrag van € 0,28 per m³ berekend.
De werkelijke aanslagoplegging van de rioolheffing kleinverbruik is hoger dan begroot.
Voor wat het grootverbruik betreft, heeft nog geen aanslagoplegging over 2019 plaatsgevonden. Deze wordt pas na afloop van het kalenderjaar opgelegd omdat het werkelijke verbruik dan bekend is. De door BsGW afgegeven (hogere) prognose 2019 van het grootverbruik is wel in deze jaarrekening verwerkt. Op basis van deze prognose en de realisatiecijfers over 2019 is de werkelijke opbrengst rioolheffing grootverbruik hoger dan geraamd.
Rioolheffing | |||
Bedragen x € 1.000 | |||
Rek. 2018 | 2019 | ||
Baten | Baten | ||
Realisatie | Begroot | Realisatie | |
Kleingebruik | € 8.368 | € 7.658 | € 7.571 |
Grootverbruik | € 501 | € 415 | € 502 |
Resultaat voorgaande jaren | € 105 | € 90 | |
Totale baten | € 8.974 | € 8.073 | € 8.163 |
Verschil | € 90 |
Kostendekkendheid | bedragen x € 1000 | |||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Rioolheffing | 5.968 | 1.208 | 1.166 | 8.342 | 180 | 8.163 | 8.343 | 100% |
Leges
Titel 1. (algemene dienstverlening)
- Burgerlijke stand
Het product is als gevolg van landelijk gemaximeerde leges niet volledig kostendekkend. Werkzaamheden voor kosteloze huwelijken (wettelijke plicht) e.d. worden niet toegerekend. Daarnaast is er sprake van lagere inkomsten als gevolg van een afname van het aantal aangevraagde uittreksels. - Reisdocumenten
Jaarlijks zijn er fluctuaties in het aantal aanvragen. Tot en met februari 2024 is er sprake van een reisdocumentendip als gevolg van de langere geldigheid van reisdocumenten voor volwassenen. Leges zijn inclusief het Rijkslegesdeel, en niet hoger dan de maximum geldende landelijke tarieven. - Rijbewijzen
Jaarlijks zijn er fluctuaties in het aantal aanvragen. Dit heeft gevolgen voor baten/inkomsten. In 2019 was sprake de afgifte van een hogere aantal rijbewijzen van diverse categorieën. Daar tegenover staan hogere lasten voor inzet van eigen personeel. Leges zijn inclusief het rijkslegesdeel, en niet hoger dan de maximum geldende landelijke tarieven. - Persoonsdocumenten en basisregistratie personen
Opbrengsten nemen af doordat instanties rechtstreeks inzage hebben in de BRP (Basis Registratie Personen) en via E-herkenning (een soort DigiD voor bedrijven) een VOG kunnen aanvragen. Daarnaast neemt als gevolg van digitalisering en veranderde wetgeving het aantal opgevraagde uittreksels af. - Gemeentearchief
De legesinkomsten nemen de laatste jaren af als gevolg van regelgeving en marginale verstrekkingskosten. - Naturalisaties
Het aantal naturalisaties en opties ter verkrijging van het Nederlanderschap zijn toegenomen daar staan echter hogere Rijksleges en afdrachten tegenover. Leges zijn inclusief het Rijksdeel, en niet hoger dan de maximum geldende landelijke tarieven. - Kansspelen
De leges zijn dermate gering dat er geen specifieke analyse wordt verricht.. - Overige leges
De overige leges bestaan hoofdzakelijk uit de onderdelen GGD-tarieven en de aanvragen voor de aanleg van kabels en leidingen. De kosten zijn budgettair neutraal.
Titel 2. (dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning)
- Omgevingsvergunningen
De realisatie van de legesinkomsten 2019 is hoger uitgevallen doordat er meer middelgrote aanvragen zijn verleend dan verwacht. De hoeveelheid ingediende aanvragen wordt hoofdzakelijk bepaald door de markt(ontwikkelingen).
Titel 3. (dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn)
- Drank- en horecawet
De opbrengst is stabiel. Bij samenloop van legesaanvragen (drank- en horecawet en exploitatie) wordt slecht eenmaal leges (drank- en horecawet) berekend. Venlo hanteert een tariefdifferentiatie voor wijzigingen. - Evenementen
De evenementenleges zijn van oudsher niet kostendekkend. Een percentage is voor zover bekend niet vastgelegd. Dit is verbonden aan de gekozen differentiatie. Om de leges kostendekkend te krijgen zou het tarief moeten worden verzesvoudigd. Werkzaamheden voor meldingen worden niet toegerekend. - Seks-inrichtingen/escort
De leges zijn dermate gering dat er geen specifieke analyse wordt verricht. - Winkeltijdenwet
De leges zijn dermate gering dat er geen specifieke analyse wordt verricht.
bedragen x € 1.000 | ||||||||
Leges | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Titel 1: | ||||||||
Burgerlijke stand | 85 | 77 | 1 | 163 | 143 | 143 | 88% | |
Reisdocumenten | 502 | 226 | 10 | 738 | 733 | 733 | 99% | |
Rijbewijzen | 375 | 183 | 1 | 559 | 555 | 555 | 99% | |
Persoonsdocumenten en Basisregistratie personen | 95 | 73 | 1 | 169 | 150 | 150 | 89% | |
Gemeentearchief | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 3 | 100% | |
Naturalisaties | 149 | 71 | 220 | 137 | 137 | 62% | ||
Kansspelen | 86% | |||||||
Overige leges | 375 | 375 | 375 | 375 | 100% | |||
Totaal titel 1 | 1.583 | 631 | 13 | 2.227 | 2 | 2.095 | 2.097 | 94% |
Titel 2: | ||||||||
Omgevingsvergunning | 1.902 | 1.509 | 34 | 3.445 | 6 | 3.980 | 3.986 | 116% |
Totaal titel 2 | 1.902 | 1.509 | 34 | 3.445 | 6 | 3.980 | 3.986 | 116% |
Titel 3: | ||||||||
Drank en horecawet | 17 | 17 | 34 | 32 | 32 | 94% | ||
Evenementen | 71 | 70 | 141 | 23 | 23 | 16% | ||
Sexinrichtingen/escort | ||||||||
Winkeltijdenwet | ||||||||
Totaal titel 3 | 88 | 87 | 175 | 55 | 55 | 31% | ||
Totaal titel 1 t/m 3 | 3.573 | 2.227 | 47 | 5.847 | 8 | 6.130 | 6.138 | 105% |
* Kostendekkendheid wordt toegelicht in onderstaande tekstpassage |
Lijkbezorgingsrechten
Voor 2019 werd een kostendekkendheid van 59% verwacht. De realisatie kwam uit op 79%. De belangrijkste reden is het grootschalig uitbesteden van werkzaamheden aan de WAA.
Kostendekkendheid | bedragen x € 1.000 | |||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Lijkbezorging | 328 | 95 | 423 | 27 | 307 | 334 | 79% |
Haven- opslaggelden
Vanwege vertraging van het uitbaggeren van de haven zijn de kapitaallasten in de loop van 2018 naar beneden bijgesteld. Als gevolg van deze bijstelling zijn de kapitaallasten in 2019 lager dan begroot.
Kostendekkendheid | bedragen x € 1.000 | |||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Haven- en opslaggelden | 202 | 46 | 5 | 253 | 297 | 297 | 117% |
Marktgelden
De lasten zijn vrijwel identiek aan de baten vandaar dat de kostendekkendheid van 100% bijna is gerealiseerd.
Kostendekkendheid | bedragen x € 1.000 | |||||||
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
Marktgelden | 136 | 82 | 10 | 228 | 222 | 222 | 97% |
Bedrijven Investerings Zones (BIZ) Blerick, Tegelen en Venlo
Met ingang van 01-01-2015 is de experimentenwet BIZ overgegaan in een definitieve wet. In september 2015 zijn de drie BIZ-verordeningen betreffende deze gebieden reeds geaccordeerd door de raad en vastgesteld voor de periode 2016-2020.
Woonlasten
Om de ontwikkeling van de belastingdruk binnen onze gemeente te volgen geven wij deze ontwikkeling weer volgens de (landelijk breed erkende) definitie van het Coelo (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden). De gemeentelijke woonlasten worden als volgt gedefinieerd: het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een woning met gemiddelde waarde in een gemeente betaalt aan Onroerende Zaak Belasting (OZB), rioolheffing en afvalstoffenheffing (reinigingsheffing), minus een eventuele heffingskorting.
Ter verbetering van het woon- en vestigingsklimaat en om de lastendruk te verlagen, heeft Venlo de afgelopen jaren ingezet op een vermindering van de woonlasten. Daarnaast hebben wij ons ingezet om ten aanzien van woonlasten de positie van Venlo in de onderlinge vergelijking met andere gemeenten te verbeteren.
Atlas lokale lasten (Coelo)
Sinds 2007 geeft het Coelo jaarlijks de Atlas van de lokale lasten uit. Deze atlas bevat een ranglijst waarin de woonlasten van alle gemeenten zijn gerangschikt van laag naar hoog (nummer 1 heeft de laagste lasten).
Venlo is in deze ranglijst in 2019 op positie 186 (totaal aantal gemeenten 372) terecht gekomen, ten opzichte van plek 176 in 2018 (158 in 2017).
Vergelijking woonlasten
In onderstaande grafiek worden de woonlasten van Venlo weergegeven t.o.v. het landelijke gemiddelde van alle Nederlandse gemeenten, de grote (100.000+) gemeenten en daarnaast de grote Limburgse gemeenten. Ten opzichte van de Limburgse gemeenten zijn de woonlasten in Venlo lager, ten opzichte van het landelijk gemiddelde en het gemiddelde van de grote gemeenten hoger. In Venlo is het aandeel OZB ten opzichte van alle referentiegroepen hoger daar staat tegenover dat het aandeel afvalstoffenheffing ten opzichte van alle groepen lager is.